میان وعده سالم و سلامت پرسنل

میان وعده سالم و سلامت پرسنل

میان وعده سالم و سلامت پرسنل

انتخاب میان وعده سالم علاوه بر اثر گذاری بر وضعیت سلامت پرسنل، یکی از بدیهی‌ترین و ساده‌ترین راه ها برای بهبود عملکرد کاری و افزایش بهره‌وری پرسنل است. زمان و نوع مواد غذایی که استفاده می‌کنیم تا حد زیادی بر عملکرد ما تأثیر می‌گذارد.

مصرف میان وعده سالم چه تأثیری بر سلامت پرسنل دارد؟

احتمال حذف میان وعده از رژیم غذایی کارمندان به دلایل گوناگونی از جمله وجود مشغله های کاری، عدم مدیریت صحیح زمان، ترس از دریافت کالری اضافه، ایجاد اضافه وزن و چاقی و عدم آگاهی از فواید مصرف میان وعده وجود دارد. بسیاری از افراد جهت رفع احساس گرسنگی در محیط کار خود میان وعده های ناسالم از جمله چیپس، پفک، کیک و بیسکوییت های شکلاتی و کرم دار و ساندویچ های آماده فرآوری شده با ارزش غذایی پایین مانند سوسیس و کالباس مصرف میکنند که می‌تواند در طولانی مدت موجب بروز علائم گوارشی از جمله رفلاکس و ورم معده، چاقی و اضافه وزن و بیماری های مزمن از جمله فشار خون و چربی خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی – عروقی، سندروم روده تحریک پذیر و… شود.

میان وعده سالم

مصرف میان وعده های سالم از اهمیت بالایی برخوردار است و اثرات مثبتی در پی دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف میان وعده سالم متنوع که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند، به شما در تغذیه و تحریک مغز کمک می کنند تا بتوانید در کارهای روزانه خود پرکار وخلاق باشید. همچنین موجب افزایش انرژی و شادابی جهت انجام امور روزانه، کاهش میزان خستگی ذهنی و جسمی، کاهش سطح استرس کاری و اضطراب، بالا بودن سطح هوشیاری و کارایی حافظه می‌شود.
  •  مصرف میان وعده با تنظیم ترشح هورمون های اشتها از جمله: گرلین و لپتین و ایجاد تعادل در متابولیسم پایه بدن، منجر به پیشگیری از بروز چاقی و اضافه وزن و عوارض مربوط به آن و همچنین جلوگیری از ایجاد گرسنگی شدید در زمان وعده های اصلی شده و از پرخوری جلوگیری می‌کند.
  • مصرف میان وعده از طریق ایجاد نظم در کارکرد دستگاه گوارش از بروز بیماری های گوارشی مانند رفلاکس، ورم و زخم معده، و بیماری های روده از جمله بیماری التهابی روده (IBS) پیشگیری کرده و یا در صورت وجود مشکلات، به کنترل علائم کمک می‌کند.‌

میان وعده های سالم مناسب برای کارمندان

سلامت پرسنل

 . میوه ها و سبزیجات
به عنوان منبع ویتامین ها و مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر یکی از میان وعده های سالم محسوب می‌شوند. انواع میوه های تازه با فیبر بالا مانند سیب و همچنین میوه های خشک، برگه ها ، توت خشک، کشمش و… و همچنین سبزیجات خرد شده مانند کرفس و هویج و … می‌تواند به دریافت ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن کمک کند.

 . لقمه های سالم

انواع لقمه های تهیه شده خانگی مانند نان و پنیر و گردو و انواع اسنک های خانگی مانند اسنک کوکوی سبزیجات که افراد می‌تواند در منزل تهیه کنند و همراه خود در محل کار داشته باشند می‌توانند به عنوان میان وعده های سالم مورد استفاده قرار بگیرند.
میان وعده پرسنل

 . مغزها و آجیل
انواع مغزها از جمله گردو، بادام درختی، بادام زمینی، فندق و… منابع پروتئین و چربی های مفید هستند و به ایجاد احساس سیری کمک می‌کنند. مغزها همچنین سرشار از ویتامین E و املاح مانند منیزیوم و پتاسیم هستند که به عملکرد بهتر ذهن کمک می کند.

 . شکلات تلخ
به عنوان میان وعده ای مناسب باعث افزایش اندروفین می شود که موجب افزایش سطح سروتونین (هورمون نشاط و شادابی و مؤثر بر عملکردهای شناختی از جمله حافظه و یادگیری) می شود. شکلات تیره همچنین حاوی منیزیم ، ماده مغذی لازم برای تولید سروتونین است.

 

مصرف میان وعده سالم برای همه ی افراد از جمله کارمندان از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است میان وعده با فاصله زمانی مناسب از وعده اصلی مصرف شود تا از ایجاد احساس سیری در زمان صرف وعده‌ی غذایی اصلی جلوگیری شود. دریافت حدود 150 تا 250 کیلوکالری از مواد غذایی سالم از جمله میوه و سبزیجات، لقمه های سالم، مغزها و آجیل و… در میان وعده ها می‌تواند به حفظ و بهبود سلامت و افزایش بهره‌وری کاری پرسنل کمک کند.

منابع

 گردآورنده: مریم محسنی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی شرکت امن آفرین

انتشار مقاله با ذکر نام شرکت و آدرس سایت بلامانع است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


خبرنامه امن آفرین

عضویت در خبرنامه امن آفرین

× پیام بدهید