11 مورد از فواید ورزش در محیط کار

ورزش و کار

11 مورد از فواید ورزش در محیط کار

تا به‌ حال به ورزش کردن و فواید ورزش در محیط کار توجه کرده اید ؟ کم تحرکی تبدیل به یک سبک زندگی فزاینده جهانی شده است. بسیاری از افراد روز خود را با نشستن داخل وسایل حمل ونقل عمومی و یا ماشین شخصی خود تا محل کار آغاز می‌کنند و در ادامه تمایل به ادامه روز کاری خود به صورت نشسته در محل کار خود دارند، حتی ناهار خود را پشت میز کار در مدت زمان کوتاهی می‌خورند.

چرا باید در محیط کار خود فعالیت کنید ؟

افراد به صورت متوسط 3500 ساعت از ساعات عمر خود را در محل کار خود سپری می‌کنند . عموما مردم ورزش را با کار خود مرتبط نمی‌بینند، مگر اینکه با صنعت ورزش در ارتباط باشند و شانس استفاده از باشگاه‌های ورزشی در محل کار خود را داشته باشند.

هزینه های جهانی فرسودگی شغلی سالانه بیش تر از 300بیلیون دلار است. جعیت شاغل جهان روز به‌روز رو به افزایش است و سالانه فرسودگی بسیار زیادی را تجربه می‌کنند. این فرسودگی نسبت به سود دهی سازمان ها بیشتر است.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته بر روی افراد ایرانی متاسفانه، اغلب افراد در محل کار فعالیت بدنی محدود و کمی دارند و یا شرکت در فعالیت بدنی منظم، در زندگی روزانه آنها جایی ندارد، اگرچه با توجه به آمار بخشی از افراد ازنظر سطح فعالیت بدنی در محدوده مناسب برای سلامتی قرار دارند، اما این میزان فعالیت کم است. این امر در سطح جهان نیز به صورت فزاینده ای منعکس می شود، جایی که، ماشین ها فعالیت نیروی انسانی را کاهش می‌دهند و فناوری های هوشمند محیط زندگی ما را فرا می‌گیرند، مارا به کم تحرکی ترغیب می‌کنند.

امروزه بسیاری از مشاغل بی تحرک هستند این امر آثار تخریبی زیادی بر ما دارد از جمله میزان بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیابت نوع دو و … را افزایش می‌دهد. بنابراین داشتن تحرک حین کار از اختلالات و بیماری های شغلی پیش گیری خواهدکرد و یکی از بهترین روش های تحرک حین کار، ورزش کردن می‌باشد. در ادامه به چند مورد از فواید ورزش در محل کار اشاره می‌کنیم.

11 فایده ورزش در محیط کار

ورزش در محیط کار

1. به شما در مدیریت استرس های مزمن کمک می‌کند.

ورزش با تنظیم ترشح هورمون کورتیزول به کاهش استرس کمک می‌‌کند. بعد ازتمرین هورمون های استرس کاهش پیدا می‌کنند و استرس و نگرانی از بین می‌رود، که باعث می‌شود در ادامه روز آرامش بیشتری داشته باشید.

از فواید بلند مدت ورزش، افزایش مقاومت فیزیولوژیک بدن است که این امر بدن را در برابر فشارهای استرسی قوی
می کند.

2. افزایش عملکرد و بازدهی

با ورزش عملکرد و بازدهی خود را در ادامه روز افزایش دهید. بسیار از مردم اینطور برنامه‌ریزی می‌کنند که بعد از کار ورزش می‌کنند یا برای دویدن به پارک می‌روند ،اما بعد از ساعات کاری در اتفاقاتی که در طول روز افتاده است غرق می‌شوند و تنها چیزی که می‌خواهند نشستن و تماشاکردن تلویزیون است، حتی اگر در طول روز اتفاق خاصی رخ نداده باشد. واقعیت این است که بی تحرکی در کل روز آنها را برای انجام فعالیت بی انگیزه می‌کند.

ورزش کردن قبل از روزکاری و تحرک در طول روز کاری می‌تواند تمرکز، توجه، هوشیاری، انرژی، توانایی تصمیم گیری و توانایی انجام چند کار به صورت هم زمان را بهبود بخشد. که بهبود عملکرد ناشی از بهبود جریان خون مغز است.
هم تمرینات مقاومتی وهم هوازی در این زمینه مفید هستند.
یکی دیگر از فواید ورزش کردن در طول روز کاری افزایش و پایداری انرژی در طول روز می‌باشد.

3. کاهش زمان کم تحرکی

ورزش در محل کار زمان کم تحرکی را کاهش می‌دهد. برای جلوگیری از کم تحرکی لازم نیست ساعت طولانی را در باشگاه بگذرانید کافیست فواصل 20-30دقیقه ای از حالت نشسته بلند شوید و چند دقیقه راه بروید و یا با تمرینات نشسته بر روی صندلی، خود را فعال نگه دارید. (تمرینات در حالت نشسته)

ورزش در کار

4. کاهش میزان غیبت از کار

شواهد حاصل از 10 مطالعه از 11مقاله نشان می‌دهد که مداخلات ورزش در محیط کار منجر به افزایش سطح فعالیت در طولانی مدت وکاهش غیبت از محل کار می‌شود، در موفق ترین مطالعات 32- 50 درصد کاهش غیبت دیده شده است.
ورزش در محیط کار باعث بهبود سیستم ایمنی شده و به سلامت بیشتر کمک می‌کند که به نوبه خود باعث کاهش روزهای غیبت از کار می‌شود.

فعال‌بودن احتمال ابتلا به بیماری های جسمانی و روانی را کاهش می‌دهد، یک مطالعه مروری در مورد تاثیر افزایش فعالیت کارمندان در محل کار بر میزان غیبت و بهره‌وری کارکنان، نشان داد کارمندان بسیار کم تحرک که هر هفته بین 1 الی 2 ساعت فعالیت خود را افزایش داده اندکمتر دچار غیبت شده اند.
بزرگترین مزیت فعالیت بدنی کاهش روزهای غیبت بوده است.

5. خواب بهتر

رابطه بین خواب خوب و فعالیت بدنی مدت‌هاست که به عنوان یک گزینه درمانی غیر دارویی برای درمان اختلالات خواب مورد بررسی قرار گرفته‌است، فعالیت بدنی بیشتر در طول روز کاری، منجر به خواب بهتر در طول شب می‌شود که این خود منجر به کاهش استرس، تنظیم هورمون های اشتها و عملکرد بهتر در محل کار می‌شود.

6. صرفه جویی در زمان

ورزش در محل کار اگر هوشمندانه انجام شود می‌تواند به صرفه جویی در زمان کمک کند. زیرا نیازی نیست به صورت مجزا به پارک یا سالن ورزشی بروید تا بتوانید یک جلسه تمرین ورزشی داشته باشد. علاوه بر این زمان رفت و آمد به محل به خصوص در شهر های شلوغ جزو زمان مرده شما محسوب شده و گاهی بسیار طولانی و وقت گیر است.

خستگی در محیط کار

7. بهبود سلامت روانی و خلق و خو

ورزش به تولید هرمون‌هایی که حس‌خوب را در انسان ایجاد می‌کنند، کمک می‌کند. هرمون هایی مانند : سروتونین، دوپامین، اندورفین.
ورزش در محیط کار می‌تواند باعث بهبود سلامت روان و خوش خلقی شود که نتایج آنبر همه جنبه های زندگی هم محیط کار و هم در محیط خانه اثر گذار است.

مطالعات نشان داده اند که ورزش می‌تواند باعث کاهش افسردگی شود. همچنین در بسیاری از افراد با افسردگی خفیف تا متوسط به اندازه دارو و درمان اثر گذار بوده است، بدون اینکه عوارض جانبی مانند سایر روش های درمانی به دنبال داشته باشد.
انیسیتوی ملی مراقبت وتعالی سلامت انگلستان برای پیشگیری و درمان بیماری های روانی توصیه می‌کند روزانه 60 دقیقه برای یک دوره 10 الی 14 هفته ای پیاده روی و یا ورزش کنند.

8. افزایش خلاقیت افراد

محققان سطح خلاقیت افراد را هنگام راه رفتن در مقایسه با خلاقیت افراد در حالت نشسته بررسی‌کردند و دریافتند که میزان خلاقیت افراد هنگام راه رفتن به طور متوسط 60 درصد افزایش می‌یابد.

مواردی مانند تفکر همگرا که شامل: توانایی ارائه راه حل برای یک مساله است و تفکر واگرا که تصویر سازی ذهنی است، نشان داده شده است که با افزایش مدت زمان راه رفتن افزایش می‌یابند.
در حین فکر کردن به مسائل مهم در حین کار به جای نشستن در محوطه کاری خود قدم بزنید و نتایج شگفت انگیز آن را ببینید.

9. کمک به تیم سازی

ورزش در محیط کار به عنوان بخشی از رویداد تشکیل تیم و فعالیت تیمی می‌تواند انجام شود که این امر به شما در شناخت یکدیگر ،چگونگی انجام کار تیمی بهتر کمک می‌کند و دیگران را نیز به زندگی پرتحرک و فعالیت بدنی ترغیب می‌کند.

همچنین چالش های حرکتی بین همکاران و ایجاد رقابت انگیزه افراد را بیشتر کرده و به آنها کمک می‌کند تحرک بیشتری در طول روز خود داشته باشند. (چالش بیشترین تعداد گام در روز)

ورزش در محل کار

10. کاهش ریسک کم شدن حافظه

با گذشت زمان بسیاری از افراد فراموشی را به عنوان بخشی از زندگی می‌پذیرند اما لزوما اینطور نیست، با ورزش می‌توانیم حافظه خود را از تخریب حفظ نموده و حتی بهبود بخشیم.
ورزش‌های هوازی ارتباط مستقمی با بهبود ظرفیت توجه، سرعت پردازش اطلاعات، عملکرد اجرایی و حافظه دارند.
ورزش منظم ممکن است باعث افزایش اندازه هیپوکامپ در مغز (بخشی که وظیفه یادگیری و حافظه را بر عهده دارد) می‌شود.
ورزش می‌تواند به محافظت از مهارت تفکر و حافظه نه فقط در افراد مسن بلکه در همه افراد، کمک می‌نماید.

11. کاهش درد های اسکلتی عضلانی

ورزش در محل کار به طور قابل توجهی درد های اسکلتی-عضلانی خصوصا دردهای ناحیه گردنی و شانه ها را کاهش می‌دهد. در مطالعاتی دیگر نیز تاثیر آن بر درد کمر مچ دست و بازو نشان داده شده است.
بسیاری از درد های عضلانی که تجربه می‌کنیم به دلیل استفاده مکرر از بعضی عضلات و بی تحرکی عضلات دیگر است، که نهایتا منجر به عدم تعادل عضلانی می‌شود.

ورزش باعث فعال سازی عضلات شده و با افزایش گردش خون به بهبود و ازبین بردن یک سری از اسپاسم عضلات که عامل درد هستند، کمک می‌نماید.

ورزش در محیط کار علاوه بر اینکه از آثار مخرب کار کردن طولانی و وضعیت های تکراری پیشگیری می‌نماید، فواید و مزایایی دارد که به بهبود عملکرد و کارایی ذهن کمک می‌کند و پویایی افراد را در طولانی مدت افزایش می‌دهد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و چگونگی اجرای ورزش های گروهی سازماندهی شده و هدفمند در شرکت ها با
 مشاوران ما در تماس باشید و از طرح های مختلف شرکت امن آفرین با خبر شوید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


خبرنامه امن آفرین

عضویت در خبرنامه امن آفرین