تغذیه کارکنان و افزایش بهره وری کاری

سلامت کارکنان

تغذیه کارکنان و افزایش بهره وری کاری

کارمندان به طور معمول ساعات طولانی از روز را در محیط کار سپری میکنند. توجه به سلامت جسم و ذهن کارمندان و تغذیه کارکنان میتواند منجر به افزایش تمرکز ، کاهش خستگی و کاهش مشکلات جسمانی از جمله دردهای اسکلتی عضلانی و در نهایت افزایش رضایت و بهبود عملکرد کارکنان و همچنین افزایش بازدهی در کار شود. یکی از عواملی که در افزایش سلامت جسم و ذهن پرسنل تأثیر گذار است تغذیه سالم در محیط کار  می باشد.

آیا توجه به تغذیه کارکنان میتواند بر افزایش بهره وری تاثیر گذار باشد؟

محل کار یک محیط مناسب برای اجرای برنامه های مؤثر بر ارتقای سلامتی و تغذیه سالم بوده و منجر به دسترسی طیف گسترده ای از کارکنان از جمله افراد با وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین تر به غذای سالم میشود. وجود مشغله های شغلی و فکری متعدد ، کمبود وقت ، عدم آگاهی از نقش تغذیه ی صحیح در عملکرد کارکنان و راندمان کاری و نداشتن برنامه ریزی مشخص غذایی از جمله عواملی هستند که میتوانند منجر به تغذیه ناسالم در کارمندان و مصرف مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه ای شوند. توجه به تغذیه کارکنان میتواند پیامدهای مثبتی در پی داشته باشد که در ادامه به برخی از این پیامدها اشاره میگردد.

تغذیه کارکنان

4 پیامد توجه به تغذیه کارکنان

1- کنترل وزن و جلوگیری از بروز چاقی و اضافه وزن

سبک زندگی کم تحرک کارمندان و دریافت مداوم مواد غذایی پرکالری و فاقد مواد مغذی از جمله فست فودها ، نوشابه و آبمیوه ها ، کیک و بیسکوییت و… میتواند منجر به ایجاد گرسنگی پنهان و یا به عبارت دیگر منجر به کمبود مواد مغذی همراه با بروز چاقی و اضافه وزن شود. افزایش وزن کارمندان منجر به افزایش استرس ، افزایش ساعات کاری با بازدهی کمتر و بروز انواع بیماری ها از جمله اختلالات اسکلتی عضلانی ، افزایش پاسخ های ایمنی ، آسم ، افزایش استرس، بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، کبد چرب و انواع سرطان ها خواهد شد. داشتن برنامه ریزی مناسب برای تغذیه کارکنان در کنترل وزن و پیشگیری از ابتلا به بیماری های فوق مؤثر خواهد بود. 

 
بهره وری کارکنان
بازدهی کاری

2- افزایش عملکرد ذهنی

تغذیه سالم موجب تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله ویتامین ها و مواد معدنی میشود. ویتامین های گروه B در مسیرهای عصبی و پیام رسان های مغزی نقش کلیدی دارند . تأمین این ویتامین ها از منابع غذایی مانند انواع گوشت ها ، لبنیات ، حبوبات ، تخم مرغ و سبزیجات برگ سبز میتواند از بروز مشکلاتی از جمله استرس و اضطراب ، خستگی و افسردگی جلوگیری کند. دریافت پروتئین کافی میتواند از طریق تأمین اسیدهای آمینه مورد نیاز از جمله تریپتوفان و تیروزین در تنظیم پیام رسان های عصبی مانند سروتونین و دوپامین نقش مؤثر داشته باشد و از این طریق منجر به افزایش نشاط و شادابی ، سلامت و بهبود عملکرد کارکنان شود .

 

3- افزایش ایمنی بدن

ویتامینهای موجود در میوه ها و سبزیجات از جمله ویتامینهای C و A در فرایندهای ایمنی سلولی تأثیرگذارهستند. کمبود این ویتامین ها موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و شانس ابتلا به بیماری های واگیر و انواع ویروس ها را افزایش میدهد. این موضوع ضرورت دریافت روزانه ی این ویتامین ها را نشان میدهد. همچنین افزایش مصرف سبزیجات در محیط کار باعث افزایش سطح سلامت جسم، بهبود کیفیت زندگی، افزایش بهره وری کارکنان و افزایش رضایت کلی از رژیم غذایی میشود.

 
غذای سالم

تامین غذای سالم شرکتی !

آشنایی با خدمات تامین غذای شرکتی امن آفرین
کلیک کنید

4- پیشگیری از بروز بیماری های مزمن

درصورتی که منابع غذایی سالم دردسترس کارمندان وجود نداشته باشد ، مواد غذایی ناسالم و پرکالری به دلیل دسترسی آسان جهت رفع گرسنگی جایگزین مواد غذایی سالم میشوند. مصرف بی رویه ی وعده ها و میان وعده های ناسالم ازجمله کیک ها و بیسکوییت های صنعتی و فست فودها به دلیل افزایش دریافت اسیدهای چرب اشباع ، نمک و همچنین قندهای ساده میتواند منجر به بروز بیماری های مزمن از جمله دیابت ، فشارخون بالا ، چربی خون بالا ، کبدچرب و بیماری های قلبی عروقی شود. ابتلا به بیماری های مزمن عملکرد کارکنان را در محیط کار تحت تأثیر قرار داده ، موجب افزایش غیبت از کار به دلیل ناتوانی  یا بیماری میشود و درنهایت چرخه ی کار را با اختلال مواجه خواهد کرد و موجب کاهش بهره وری کارکنان خواهد شد.

 

مطالعات علمی نشان داده اند که داشتن برنامه مناسب برای تغذیه کارکنان در محل کار و اجرای برنامه های ورزشی میتواند منجر به افزایش سلامت جسم و ذهن ، کنترل وزن ، تقویت سیستم ایمنی ، ترک سیگار و کاهش استرس در مردان و زنان کارمند شود. افزایش بهره وری کارکنان به عنوان هدف اصلی و نهایی از اجرای برنامه های تغذیه سالم در محیط کار می باشد. 

تامین تغذیه کارکنان
شرکت امن آفرین با ارائه ی خدمات کارشناسی تغذیه ، ارائه ی دهنده و تأمین کننده ی غذای سالم 
مطابق با اصول تغذیه سالم برای افزایش سلامت کارکنان شرکت شما خواهد بود.

 

 گردآورنده: مریم محسنی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی شرکت امن آفرین

انتشار مقاله با ذکر نام شرکت و آدرس سایت بلامانع است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (8)

  • متینا پاسخ

    چطور می تونم برای کارمندان به صورت روزانه غذا سفارش بدم؟

    1400-03-09 در 4:59 ب.ظ
    • AmnAfarin پاسخ

      با سلام خدمت شما
      با تشکر از شما که مقالات مارو مطالعه می‌کنید .
      دوست عزیز شما با مراجعه به بخش تغذیه امن آفرین و یا تماس با بخش بازاریابی امن آفرین می‌توانید از شرایط همکاری و قرار داد مطلع شده و شروع به تست های اولیه فرمایید.
      https://food.amn-afarin.ir/
      021-88308290
      شرکت شبکه امن آفرین

      1400-03-09 در 5:11 ب.ظ
  • Sara پاسخ

    ممنون از مطلب مفیدتون

    1400-03-23 در 3:47 ب.ظ
  • میثم پاسخ

    سلام. جالب بود. علت چاقی و پرخوری شام رو فهمیدم.من همش کیک و بیسکوئیت باهام بود میخوردم تا عصر برسم خونه دیگه شام بخوریم. آخه کسی تو شرکتمون آگاهی نداره. حداقل یه کارگاه برای ما گذاشته بودن الان من اینقدر چاق نبودم.

    1400-03-24 در 7:53 ق.ظ
    • AmnAfarin پاسخ

      ممنون از نظر شما ،
      بله دوست عزیز امیدواریم مدیران محترم به تغذیه کارمندان خود اهمیت بیشتری بدهند!
      اگر تمایل به مشاوره و راهکار های سازمانی دارید می‌توانید همین حالا با مشاوران ما تماس بگیرید .
      سلامت باشید

      1400-03-24 در 12:38 ق.ظ
    • سمیه پاسخ

      ب عنوان میان وعدهدمیتونید از کنجدبار طبیعی و سالم میگون استفاده کنید ک از عسل طبیعی و با کیفیت کوهدشت و کنجد و مغزیجات تازه و خوشمزه تهیه شده ک ارزش غذایی بالایی داره استفاده کنید هم قند خونتون رو تنظیم میکنه و هم انرژی بخشه

      1402-05-26 در 7:42 ب.ظ
  • میان وعده سالم و سلامت پرسنل - امن آفرین تامین کننده میان وعده و غذای سالم پرسنل پاسخ

    […] پرسنل، یکی از بدیهی‌ترین و ساده‌ترین راه ها برای بهبود عملکرد کاری و افزایش بهره‌وری پرسنل است. زمان و نوع مواد غذایی که استفاده می‌کنیم تا حد زیادی […]

    1400-07-03 در 12:16 ق.ظ
  • شیلا احمدی پاسخ

    سلام ممنون از مقاله خوب و جامعتون، منم یه خبر رپورتاژ خونده بودم توی مجله افق اقتصادی که خیلی درباره اهمیت این وعده های سالم در سر کار صحبت میکرد، واقعا غذای نامناسب انرژی آدم رو بیشتر کاهش میده تا افزایش!

    1402-06-30 در 11:58 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


خبرنامه امن آفرین

عضویت در خبرنامه امن آفرین