تأثیرات COVID-19 بر کارمندان

کارمندان سالم

تأثیرات COVID-19 بر کارمندان

آماده‌سازی مشاغل کوچک و کارمندان از تأثیرات COVID-19

ویروس کرونا 2019 (COVID-19) یک بیماری تنفسی است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. با توجه به پشت سر گذاشتن چندین پیک بیماری، سیر نزولی ابتلای افراد و کاهش مرگ‌ومیر، نباید رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یابد. این بیماری هنوز وجود دارد و هر روز افراد زیادی را مبتلا می‌سازد، بنابراین افراد و صاحبان مشاغل باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند. نظر به اینکه جمعیت کثیری از افراد جامعه شاغل هستند و نیمه بیشتر روز خود را در محل کار حضور دارند، مدیران موظف‌اند شرایط لازم را جهت رعایت این پروتکل‌ها فراهم سازند.

پروتکل بهداشتی محل کار

در ادامه به مواردی که مدیران جهت آماده‌سازی و ایجاد فضای کاری امن برای کارمندان، باید دقت داشته باشند، می‌پردازیم.

18 نکته برتر برای محافظت از سلامت کارمندان

1. تعیین یک گروه یا یک شخص در محل کار به‌عنوان مسئول مشکلات و مسائل مربوط به COVID-19 و تأثیرات آن بر محل کار
2. سیاست‌های مرخصی باید منعطف و بدون توبیخ باشد و به کارمندان بیمار اجازه دهد در خانه و دور از همکاران باشند. سیاست‌های مرخصی همچنین باید شامل کارمندانی باشد که در صورت تعطیلی مدارس، مراقبت از کودکان و مراقبت از اعضای بیمار خانواده، در خانه بمانند.
3. در صورت امکان، از سایت‌های کاری انعطاف‌پذیر (مثلاً دورکاری) و ساعات کاری انعطاف‌پذیر (مثلاً شیفت‌های نامشخص) برای کمک به ایجاد سیاست‌ها و روش‌های فاصله اجتماعی (حفظ فاصله تقریباً 2 متر) بین کارکنان و دیگران استفاده شود، به‌ویژه اگر فاصله اجتماعی توسط مقامات بهداشتی، دولتی و محلی توصیه ‌شود.
4. در مورد اقداماتی که هر کارمند می‌تواند برای محافظت از خود در محل کار و یا خانه انجام دهد، اطلاعات به اشتراک گذاشته شود.
5. کارمندان ضروری و کارکردهای تجاری و سایر ورودی‌های مهم مانند مواد اولیه، تأمین‌کنندگان، خدمات یا محصولات، پیمانکار فرعی و تدارکات مورد نیاز برای حفظ عملیات تجاری شناسایی شود. روش‌هایی جستجو شود که در صورت بروز اختلال بتوان عملیات تجاری را ادامه داد.

دورکاری

6. برنامه‌های خود را با کارمندان در میان بگذارید و انتظارات را به‌وضوح بیان کنید. اگر COVID-19 در جوامعی که محل کار شما هستند رخ دهد، مهم است که به کارمندان برنامه‌ها و انتظارات را اطلاع دهید.
7. با کارمندان در مورد نگرانی‌های آن‌ها گفتگو کنید. برخی از کارمندان ممکن است در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری باشند‌ مانند بزرگسالان مسن‌تر و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن.
نسبت به این اشخاص توجه بیشتری داشته باشید.

8. پروتکل‌های بهداشتی برای سرفه و عطسه و شستن دست را به شیوه مختلف آموزش دهید. دستمال‌کاغذی، سطل زباله غیر لمسی، آب، مایع دستشویی و ضدعفونی‌کننده دست حداقل با الکل 60٪ تهیه‌کرده و در اختیار کارمندان قرار دهید.
9. در صورت توصیه فاصله پزشکی _ اجتماعی از طرف وزرات بهداشت یا اداره بهداشت محل خود، برنامه‌ای برای اجرای روش‌هایی جهت به حداقل رساندن ارتباط رو در رو، بین کارمندان در نظر بگیرید.
10. از سیستم تهویه هوا برای محیط کار کارمندان استفاده کنید. درصورتی‌که شرایط آب و هوایی مجال دهد درب و پنجره‌ها را بازکرده تا چرخش هوا افزایش یابد.

نظافت محل کار

11. نظافت محیطی معمول را انجام دهید. همه سطوحی را که مرتباً لمس می‌شود، مانند میزهای پیشخوان، نرده‌های دستی و دستگیره‌های در به‌طور مرتب تمیز و ضد‌عفونی کنید. در صورت امکان، از به اشتراک‌گذاری ابزار و تجهیزات خودداری کنید.
12. در صورت نیاز به سفر کاری، گزینه‌های دیگر به‌جز سفر کردن را جستجو کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید از کنفرانس تلفنی و کنفرانس ویدیویی برای جلسات، در صورت امکان استفاده کنید.
13. ترجیحاً از برگزاری جلسات تیمی و حضوری بپرهیزید.
14. مطالب آموزشی را در قالبی قابل‌ فهم و در سطح زبان و سطح سواد مناسب برای همه کارمندان مانند برگه‌های اطلاعات و پوستر ارائه دهید.
15. اگر کارمندی هنگام کار بیمار شد، باید آن را از سایر کارمندان، مشتریان و بازدید‌کنندگان جدا کنید و بلافاصله به خانه بفرستید.
16. در صورت ابتلا، کارمندان با ارائه گواهی معتبر پزشکی و تأیید مدیر مربوطه قادر به بازگشت در محیط کار ‌باشند.
17. اگر کارمندی به‌دلیل ابتلا به خانه منتقل شد، محیط کار، ابزار و وسایل آن را طبق پروتکل‌های بهداشتی ضدعفونی کنید.
18. نیروهای بهداشتی-درمانی جهت تشخیص به‌موقع و صحیح علائم بیماری در محل کار به کار گرفته شوند.

سلامت کارمندان

بنابر مطالب گفته‌شده، مدیران برای داشتن کسب‌ و کار مفید و پر رونق باید سلامت کارمندان خود را در دوران پاندمی COVID-19 در نظر بگیرند.
تمهیداتی که هر مدیر برای بهبود وضعیت کارمندان خود در نظر می‌گیرد باید شامل استراتژی‌های متناسب با شرایط کاری و مالی شخص و پروتکل‌های بهداشتی باشد. برای انجام این امر، یک گروه از افراد متخصص می‌تواند برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و در اختیار مدیران قرار دهند تا درنهایت به مرحله اجرا برسد. لذا جهت طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های مناسب با متخصصین ما در ارتباط باشید.

منابع

 

گردآورنده: فاطمه خاقانی کارشناس ارشد بهداشت و کنترل کیفیت مواد غذایی
انتشار مقاله با ذکر نام شرکت و آدرس سایت بلامانع است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


خبرنامه امن آفرین

عضویت در خبرنامه امن آفرین